روش های صحیح نشستن بر روی صندلی :

ویژگی های صندلی ارگونومیک
می 3, 2020
راشن آرامشی ماندگار
می 13, 2020

روش های صحیح نشستن بر روی صندلی :

بیشتر افرادی که در شرکت‌ها و اداره های مختلف مشغول به کار هستند باید بخشی از روز را پشت میز بنشینند و کارهای خود را انجام دهند. بی توجهی نسبت به روش نشستن صحیح، باعث می شود؛ ستون فقرات، مهره‌ها یا سایر بخش‌های بدن آنها در معرض آسیب هایی قرار گیرد. در این مقاله چندین روش برای صحیح نشستن روی صندلی را برای شما بیان می کنیم تا با به کارگیری آن ها از آسیب هایی که ممکن است به بدنتان وارد شود جلوگیری کنید.

هرگز در هنگام نشستن یکی از پاهایتان را بر روی دیگری قرار ندهید:

این کار، روند گردش خون را با اختلال مواجه می کند و باعث فشرده شدن رگ ها می گردد و موجب بی حسی در پاها و گاهی نیز به عارضه ای به نام «سندروم پای بی‌قرار»  منجر می گردد.

پاها نباید آویزان باشند و زانوها نیز نباید به لبه میزی که پشت آن نشسته اید برخورد داشته باشند. صندلی خود را به گونه ای تنظیم کنید که پاهای تان در زاویه بیشتر از ۹۰ درجه قرار گیرد. می توانید از یک چارپایه نیز در زیر پاهای خود استفاده کنید.

اگر صندلی شما چرخ دار است و می توانید ارتفاع آن را تنظیم کنید. آن را به گونه ای تنظیم کنید که هر دو پاهایتان روی زمین بدون فاصله قرار گیرد و پشت زانوی شما هم در مقابل کف صندلی قرار گیرد.

صندلی شما حتما باید دارای پشتی با انحنای استاندارد باشد:

کمرتان نباید همانند یک علامت سوال به پشت تکیه داده شده باشد اگر وضعیت نشستن تان چندان راحت نیست، سریع آن را تغییر ندهید؛ اجازه دهید که بدنتان به موقعیتی که در آن نشسته اید عادت کند. ممکن است به مرور زمان، ماهیچه های بدن شما آرام شده و به آن وضعیت عادت کنند اما بدانید که این امر با سرعت محقق نخواهد شد

همچنین شما باید کاملا صاف به صندلی تکیه دهید ، ساختار برخی از صندلی ها به این صورت است که نمی توان صاف به صندلی  تکیه داد بلکه باید از بالشت یا هر وسیله ی مشابه دیگری استفاده کرد تا گودی صندلی را جبران کند.

قرار دادن درست دست به هنگام کار با کامپیوتر:

زمانی که با کامپیوتر کار می کنید، بر روی دست ها فشار فراوانی وارد می شود. قرار گرفتن نادرست دست ها می تواند باعث ایجاد درد در دستان شما شود.

کیبورد و موس کامپیوتر باید در راستای شانه ها و بازوهای تان قرار بگیرند.

مچ دست ها نیز باید صاف باشد و به طرفین خم نشده باشد. دست ها باید در راستای بازو در زاویه ۹۰ درجه و آزادانه روی میز قرار گرفته باشند

هم چنین در هنگام نشستن سعی کنید که آرنجتان را به صورت عمودی روی دسته ی صندلی قرار دهید و سعی کنید که بیشتر قسمت ساعد، روی میز و چسبیده به بدن باشد.

قرار گرفتن مناسب مانیتور:

اگر مانیتور بیش از اندازه پایین باشد، باید برای دیدن آن خم شوید . با این نحوه نشستن فشار بیشتری را بر مهره های دیسک خود وارد می آورید که باعث صدمه دیدن آن می شود .

چشمانتان را روبه روی بالاترین نقطه ی مانیتور قرار دهید. تا گردن و چشمانتان کم تر درد کند. مانیتورتان را به اندازه ی طول دستانتان از خود دور کنید. سعی کنید کنار پنجره ننشینید تا افتاب بر روی مانیتورتان نتابد یا روشنی زیاد بیرون شما را هنگام نگاه کردن به مانیتور اذیت نکند. برای این که از خستگی چشم جلوگیری کنید سعی کنید که هر چند وقت یک بار به جای دیگری غیر از کامپیوتر نگاه کنید یا به مدت 10 دقیقه چشمانتان را ببندید.

توجه به جنس صندلی اداری که از آن استفاده می کنید:

جنس صندلی هم یکی از نکته های بسیار مهم می باشد ؛ سعی کنید از صندلی هایی استفاده کنید که جنس ان ها نرم می باشد. نشستن صاف در مدت زمان خیلی زیاد بدون این که هیچ حرکتی انجام دهید هم باعث می شود که خون کافی به مهره ها نرسد. اگر تمامی این نکات را هم رعایت کنید بعضی وقت ها احساس خستگی می کنید پس سعی کنید که در هنگام نشستن هر چند دقیقه بدون این که خم شوید یک کشی به بدنتان بدهید یا به بهانه ی اوردن چای و قهوه از جایتان بلند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *